Cabaran Menjayakan PPPM (2013-2025)
Cabaran |
Keterangan |
Akses |
Setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan
peluang Pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi
masing-masing.Kementerian berhasrat mmemastikan kadar akses sejagat dalam
kalangan kanak-kanak dari peringkaat prasekolah hingga ke peringkat menengah
aatas (tingkatan 5) menjelang 2020. Contoh: 100% enrolmen
merentas semua peringkat Pendidikan. |
Ekuiti |
Sistem Pendidikan berprestasi tinggi yang menyediakan Pendidikan
terbaik kepada setiap kanak-kanak tanpa mengira kedudukan geografi,gender
atau latar belakang sosioekonomi. Contoh: Merapatkan lagi jurang pencapaian antara murid bandar
dengan luar bandar,tahap sosioekonomi dan pencapaian anatara gender sehingga
50% menjelang 2020. |
Kualiti |
Semua kanak-kanak akan berpeluang mendapat pendidikan cemerlang
berdasarakan keunikan sistem Pendidikan di Malaysia,dan standing dengan
Pendidikan negara maju. Contoh: Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran
antarabangsa mengikut pengukuran TIMSS dan PISA. |
Perpaduan |
Menjana suatu sistem pendidkan yang memberi peluang kepada murid
berkongsi pengalaman dan aspirasi demi membentu dan memperkukuhkan lagi asas
perpaduan rakyat Malaysia. Contoh: Murid yang berusia antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan
lebih satu perempat daripada masa mereka di sekolah. |
Kecekapan |
Sistem Pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang
tinggi,namun peningkatan keberhasilan murid masih tidak sepadan dengan sumber
yang telah disalurkan dalam sistem.Walaupun kerajaan akan terus mengekalkan
tahap pelaburan semasa,kementerian berhasrat untuk memaksimumkan keberhasilan
murid mengikut tahap peruntukan semasa. |